Πάµπλο Γκρου Κανέδο: «ΝΑ ΜΟΙΡΑΣΤΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΞΟΥΣΙΑ ΜΕ ΤΗΝ ΟΡΓΑΝΩΜΕΝΗ KOINΩNIA».

Standard

`

Ο ΠΑΜΠΛΟ ΣΕΣΑΡ ΓΚΡΟΥ ΚΑΝΕΔΟ, ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΠΟΛIΤΙΣΜΩΝ ΤΗΣ ΒΟΛΙΒΙΑΣ, ΗΡΘΕ ΚΑΛΕΣΜΕΝΟΣ ΤΟΥ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΩΝ ΚΑΙ ΦΟΡΕΩΝ SOSTE ΤΟ ΝΕΡΟ.

ΤΑΞΙΔΕΨΕ ΓΙΑ ΝΑ ΜΙΛΗΣΕΙ ΣΤΗΝ ΕΚΔΗΛΩΣΗ «AΠO ΤΗΝ ΚΟΤΣΑΜΠΑΜΠΑ ΩΣ ΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝIΚΗ, ΟΙ ΑΓΩΝΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΡΟ ΦΤΑΝΟΥΝ ΣΤΗ ΝΙΚΗ».

Tου Δημ. Ζαγορίτη

εκπρόσωποι φορέων κατά της ιδιωτικοποίησης ευαθ-αυδαπ. Από ΕΥΔΑΠ; Δεν υπάρχει ...Πέφτει μακρυά η Θεσσαλονίκη

Ο Βολιβιανός υπουργός πολιτισμών  και οι εκπρόσωποι φορέων κατά της ιδιωτικοποίησης ευαθ-αυδαπ, της ΕΡΤ3 κ.α.. Βροντερή η απουσία της ΟΜΕ-ΕΥΔΑΠ …Πέφτει μακρυά η Θεσσαλονίκη; ή κάτι άλλο;

Μιλάει στον Χρήστο Αβραμίδη και στον Αντώνη Γαλανόποuλο

(Περιοδικό UNFOLLOW Οκτώβρης 2013)

(Γιατί η βαρυσήμαντη συνέντευξη «έπεσε» στην μαύρη τρύπα της πληροφόρησης;) (1)

-Οι αγώνες των Βολιβιανών για το νερό αποτελούν παράδειγµα για όλους τους λαούς πού κινδυνεύουν να χάσουν αυτό το βασικό αγαθό. Θα θέλαµε αφενός να µας περιγράψετε τι συνέβη όλα αυτά τα χρόνια και αφετέρου ποιος είναι ο λόγος που σας έφερε στη Θεσσαλονίκη;

Θα ξεκινήσω µε τον λόγο για τον οποίο ήρθα στην Ελλάδα. Αυτό που συνέβη στη Βολιβία έγινε πολύ γνωστό παγκοσµίως. ‘Ηταν η πρώτη φορά που οι κοινωνικές οργανώσεις νίκησαν, κατατρόπωσαν το Διεθνές Νοµισµατικό Ταµείο. Νίκησαν πραγµατικά στο δρόµο και τους ανάγκασαν να οπισθοχωρήσουν και να πάρουν πίσω την απόφαση ιδιωτικοποίησης του νερού στην Κοτσαµπάµπα.Αυτό που κάναµε ήταν να οργανωθούµε όχι σε πολιτικά κόµµατα αλλά στον περίγυρο µας, στη γειτονιά, στην κοινότητα, στα πανεπιστήµια, επειδή η ιδιωτικοποίηση του νερού µάς αφορούσε όλους. Αυτό που ανακαλύψαµε τότε ήταν ότι δεν ήταν πια αναγκαία τα παραδοσιακά κόµµατα για να αλλάξουµε το οικονοµικό µοντέλο της χώρας.

-Πως γίνεται τώρα η διαχείριση του νερού και των άλλων δηµόσιων αγαθών στη χώρα σας;  

Στο Σύνταγµα που ψηφίστηκε το 2009 γράψουµε ότι δεν µπορούν να ιδιωτικοποιηθούν οι δηµόσιες υπηρεσίες και θα πρέπει να ανήκουν πάντα στο βολιβιανό κράτος. Τις υπηρεσίες του νερού τις διαχειρίζονται οι τοπικές κυβερνήσεις, σαν εταιρείες διαχείρισης δηµόσιων αγαθών, αλλά πάνω από όλα έχουµε ένα συνταγµατικό διάταγµα που προστατεύει το νερό και όλες τις φυσικές πηγές.

-Ποια πιστεύετε ότι θα είναι η εξέλιξη της Μπολιβαριανής Επανάστασης µετά το θάνατο του Ούγκο Τσάβες;

Χωρίς αµφιβολία, η Βενεζουέλα, η Λατινική Αµερική και ο κόσµος έχασαν έναν µεγάλο ηγέτη. Είχε ένα χάρισµα ο Τσάβες, κατάφερε να µεταφέρει στον λαό της Βενεζουέλας έναν καινούριο τρόπο κατανόησης της πολιτικής, Τους έχει δώσει το έναυσμα με το οποίο μπορούν να δημιουργηθούν άλλες ιδέες οι οποίες να είναι πιο κοντά στη πραγματικότητα μας.

-Μπορείτε να µας πείτε τι έγινε στην υπόθεση Σνόουντεν; Πώς χαρακτηρίζετε αυτό που συνέβη µε το αεροπλόνο του προέδρου Μοράλες στην Ευρώπη, Γιατί η Βολιβία αποφάσισε να δώσει άσυλο στον Σνόουντεν;

Αυτό που συνέβη είναι ότι η κυβέρνηση των ΗΠΑ σκέφτηκε ότι μπορεί να συνεχίσει να χειραγωγεί έναν πρόεδρο της Λατινικής Αμερικής. Δυστυχώς, τέσσερις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις προσπάθησαν να προσβάλουν έναν πρόεδρο, Η Βολιβία, η Βενεζουέλα, το Εκουαδόρ αλλά και η Ρωσία αποφάσισαν να δώσουν άσυλο στον Σνόουντεν. Οι ΗΠΑ σκέφτηκαν ότι ο πιο αδύναμος από όλους αυτούς θα ήταν ο Έβο Μοράλες. Ο Έβο Μοράλες ποτέ δεν θα έκανε κάτι στα κρυφά, να κρύψει ας πούμε τον Σνόουντεν στο μπάνιο του αεροπλάνου.

-Πώς νιώθει ο λαός και η κυβέρνηση της Βολιβίας να αποτελούν την «πίσω αυλή» των ΗΠΑ, µιας χώρας που αποδείχθηκε ότι κατασκοπεύει ακόµα και την έδρα του Οργανισµού Ηνωµένων Εθνών.

Οι ΗΠΑ συνέχεια υποτιμούσαν και υποτιμούν τη Λατινική Αμερική, Πάντα σκέφτονταν ότι μοναδικό τους αντικείμενο ήταν να μας κλέψουν τις φυσικές μας πηγές. Πάντα έστελναν τους στρατούς τους για να εξαφανίσουν οτιδήποτε απειλεί το σύστημά τους. Σε πολλές περιπτώσεις είχαν μεγάλη επιτυχία. Σκότωσαν τον Τσε Γκεβάρα, έκαναν πολλές απόπειρες δολοφονίας ενάντια στον Φιντέλ Κάστρο, εγκαθίδρυσαν με τη βία σκληρές δικτατορίες που διήρκησαν πολλά χρόνια, όπως στη Χιλή, την Παραγουάη, την Αργεντινή, τη Βραζιλία, τη Βολιβία, το Περού. Πάντα μας υποτιμούσαν. Σήμερα βλέπουμε ότι τα πράγματα έχουν πια αλλάξει, βρίσκονται αντιμέτωποι με μια πολύ δυνατή αντίσταση από την πλευρά μας. Στη Βολιβία έχουμε διώξει τις μυστικές υπηρεσίες, έχουμε διώξει μια υποτιθέμενη ΜΚΟ που ήθελε να βοηθήσει τον λαό της Βολιβίας, έχουμε διώξει τον πρέσβη τους, έχουμε αποσύρει τον δικό μας πρέσβη από τις ΗΠΑ, γιατί δεν είμαστε πια διατεθειμένοι να συνεχίσουμε να δεχόμαστε να μας ταπεινώνουν.

-Η βαθιά οικονοµική κρίση των τελευταίων χρόνων δείχνει την αναγκαιότητα να αλλάξουµε οικονοµικό παράδειγµα. Ποια είναι η γνώµη σας για την οικονοµική κρίση; Είναι µια κρίση χρέους, µια δοµική καπιταλιστική κρίση, µια ηθική κρίση; Και τελικά υπάρχει εναλλακτική; Μπορεί η Λατινική Αµερική να γίνει το παράδειγµα για όλο τον κόσµο;

Στη Βολιβία έχουμε διώξει τις μυστικές υπηρεσίες, έχουμε διώξει μια υποτιθέμενη ΜΚΟ που ήθελε να βοηθήσει τον λαό της Βολιβίας, έχουμε διώξει τον πρέσβη τους, έχουμε αποσύρει τον δικό μας πρέσβη από τις ΗΠΑ, γιατί δεν είμαστε πια διατεθειμένοι να συνεχίσουμε να δεχόμαστε να μας ταπεινώνουν.

-Η βαθιά οικονοµική κρίση των τελευταίων χρόνων δείχνει την αναγκαιότητα να αλλάξουµε οικονοµικό παράδειγµα. Ποια είναι η γνώµη σας για την οικονοµική κρίση; Είναι µια κρίση χρέους, µια δοµική καπιταλιστική κρίση, µια ηθική κρίση; Και τελικά υπάρχει εναλλακτική; Μπορεί η Λατινική Αµερική να γίνει το παράδειγµα για όλο τον κόσµο;

Εγώ πιστεύω ότι η Λατινική Αμερική μάς δείχνει ότι μπορούμε να συναντήσουμε νέους τρόπους ανάπτυξης της οικονομίας. Ο νεοφιλελευθερισμός δεν είναι μια απλή εφαρμογή ενός καπιταλιστικού μοντέλου στο οποίο επενδύεις για να αναπτύξεις βιομηχανία κι άλλα πράγματα. Είναι ένα μοντέλο τοκογλυφικό το οποίο λειτουργεί σαν μια απάτη, σαν μια κομπίνα: σου δίνω χρήματα για να τα ξοδέψεις, όχι για να τα επενδύσεις, και πρέπει να μου τα επιστρέψεις με τόκους.

-Ποιο είναι το νόηµα του σοσιαλισµού σήµερα.

Να μοιραστούμε την εξουσία με την οργανωμένη κοινωνία. Όλες οι αποφάσεις να λαμβάνουν υπόψη όλους τους παράγοντες. Αυτή είναι η νέα οπτική, να μοιραστούμε τα πολλά ή τα λίγα που έχουμε. Αλλά πάνω από όλα, η πολιτική, οι αποφάσεις της εξουσίας, να είναι μέρος της κοινωνίας. Η γνώμη σου έχει την ίδια σημασία με τη δική μου ή του συντρόφου, Να βρούμε συλλογικά τις λύσεις στα προβλήματά μας.

Σε αυτόν το σοσιαλισµό που περιγράφετε σε ποιόν θα ανήκουν τα µέσα παραγωγής;

Στον λαό μέσω του κράτους. Με τις εθνικοποιήσεις στη Βολιβία έχουμε ανακτήσει όλες τις φυσικές μας πηγές, τον φυσικό μας πλούτο από τις πολυεθνικές εταιρείες. Και ότι κερδίζουμε το μοιράζουμε ισότιμα στον λαό.

-Ποιες ήταν οι πρώτες κινήσεις της χώρας για το χρέος και τι συµβαίνει αυτήν τη στιγµή µε το χρέος στη Βολιβία;

Στην αρχή αποφασίσαμε να μην πληρώσουμε το χρέος. Έπρεπε να ισχυροποιήσουμε τη δική μας οικονομία, δεν ήταν δυνατόν να δουλεύουμε για τους τραπεζίτες. ‘Επρεπε να δουλέψουμε για τη ζωή των πολιτών μας. Όταν βελτιώθηκαν οι συνθήκες, οι σχέσεις μας με το παγκόσμιο οικονομικό σύστημα ήταν πιο ισότιμες και διαφανείς.  Δανειστήκαμε χρήματα για να δημιουργήσουμε αυτοκινητόδρομους και πληρώσαμε σύμφωνα με τις δυνατότητές μας. Δεν δανειστήκαμε χρήματα από αυτούς για να πληρώσουμε μισθούς, αλλά για να δημιουργήσουμε βιομηχανία και παραγωγή.

-Ο πολιτισµός στη Δύση αντιµετωπίζεται ως εµπόρευµα. Η σχέση του ανθρώπου µε τη τέχνη διαβρώνεται από τον καπιταλισµό. Ποια είναι η δική σας πολιτική για τον πολιτισµό και σε τι διαφέρει από τη Δύση;

Το πρώτο που πρέπει να κάνουμε είναι να μη συγχέουμε τον πολιτισμό με το θέαμα, Το θέαμα έχει στόχο το κέρδος, ενδιαφέρεται να εκμεταλλευτεί αυτό που δημιουργούν οι καλλιτέχνες. Ο πολιτισμός είναι η ταυτότητα των ανθρώπων, ο τρόπος που χαίρονται, ο τρόπος με τον οποίο στενοχωριούνται και θλίβονται. Η πολιτική του κράτους πρέπει να βοηθά έτσι ώστε να εκφράζεται η πολιτιστική ταυτότητα των ανθρώπων και όχι να εμπορεύεται αυτό το οποίο θέλουν, Γι’ αυτόν το λόγο, η πρώτη αποστολή που είχαμε με τη δημιουργία του Υπουργείου των Πολιτισμών ήταν η αποαποικιοποίηση, που ήταν ο τρόπος της κυριαρχίας που ιδιαίτερα οι ΗΠΑ και η βιομηχανία του Χόλλυγουντ είχαν χρησιμοποιήσει για να αλλάξουν τη σκέψη μας.

(1) Οι πολιτικές θέσεις, οι αγώνες, τα οράματα και η σοσιαλιστική προοπτική των αγωνιζόμενων λαών της Λατινικής Αμερικής είναι φυσικό να μην ενθουσιάζουν και να μην προβάλλονται από τους συστημικούς γραφειοκράτες και μνημονιακούς καρεκλοκένταυρους συνδικαλιστές της ΕΥΔΑΠ, που μια ζωή περιορίζονται σε “μάχες” εντυπώσεων, υπογραφών και σε “λιτανείες” Πατησίων-Σύνταγμα της ΓΣΕΕ-ΑΔΕΔΥ. Με αποτελέσματα καταστροφικά σε όλους.

Αλλά οι αριστερές δυνάμεις γιατί αποσιωπούν τα τόσο ελπιδοφόρα πειράματα της Λατινικής Αμερικής που αποτινάζουν με γρήγορους ρυθμούς τη μπότα των επικυρίαρχων Αμερικάνων, που διώχνουν τους δυνάστες και τις μυστικές υπηρεσίες τους,  που εδώ παρακολουθούν και τους πρωθυπουργούς ακόμη, …….και δίνουν άσυλο στο Σνόουντεν που αποκάλυψε το παγκόσμιο πάρτυ παρακολουθήσεων της NSA; Δεν τις γνώριζαν; Και τώρα που τις έμαθαν τι λένε και το σπουδαιότερο τι κάνουν;

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s