Γιατί η πραγματοποίηση των εξαγγελιών του ΣΥΡΙΖΑ προυποθέτει ένα ΣΧΕΔΙΟ Β

Standard

Tου Γιάννη Περάκη*

Εχει μεσολαβήσει περίπου μια βδομάδα απο τις εξαγγελίες του κου Τσίπρα στην ΔΕΘ.Πολλά άρθρα διαβάσαμε ,άλλα διθυραμβικά και άλλα καταστροφολογικά. Θεωρώ κατ’ αρχήν ότι οποιοδήποτε κοινωνικό μέτρο που απαλύνει αυτή την τραγική ανθρωπιστική κρίση της πατρίδας μας , είναι θετικό.Το επόμενο βήμα λογικά που ακολουθεί είναι εάν το μέτρο αυτό είναι εφαρμόσημο και επαναλαμβανόμενο μέσα στο πολιτικό πλαίσιο που βάζει ο ΣΥΡΙΖΑ.

 

Ας δούμε τα μέτρα που προτένει ο ΣΥΡΙΖΑ και πως κοστολογούνται :

ΕΙΔΟΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΑΡΟΧΗΣ

Κοστολόγηση ΥΠΟΙK   εκατ. ευρώ

Κοστολόγηση ΣΥΡΙΖΑ  εκατ. ευρώ

Επιδότησης ενεργειακού κόστους βιομηχανίας

50

Στήριξη μικρομεσαίων επιχειρήσεων με κίνητρα για την απασχόληση

300

Επένδυση στη γνώση, την έρευνα, τη νέα τεχνολογία

150

 –

«Παρεμβάσεις έκτακτης ανάγκης»:

-δωρεάν ρεύμα σε 300.000 νοικοκυριά κάτω από το όριο της φτώχειας έως την ποσότητα των 3600 Kwh το χρόνο

59

59,4

– πρόγραμμα επιδότησης διατροφής με κουπόνια σίτισης σε 300.000 άπορες οικογένειες

756

756

– δωρεάν ιατρική περίθαλψη για όλους / Δραστική μείωση (έως μηδενισμό για ειδικές κατηγορίες) συμμετοχής στη φαρμακευτική δαπάνη

350

350

πρόγραμμα εξασφάλισης στέγης: εξασφάλιση σε πρώτη φάση 25.000 διαμερισμάτων, με την επιδότηση του ενοικίου στα €3 ανά τμ.

200

54

– χορήγηση της 13ης σύνταξης σε 1.262.920 συνταξιούχους που λαμβάνουν σύνταξη έως €700 ευρώ

575

543,1

– ειδική κάρτα μετακίνησης με τα μαζικά μέσα μεταφοράς με μειωμένη εως συμβολική συμμετοχή, για μακροχρόνια άνεργους και όσους διαβιώνουν κάτω από το όριο της φτώχειας

120

120

– μείωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης

250

0

Αντικατάσταση του ΕΝΦΙΑ με τον ΦΜΑΠ

2.250

2.000

Επαναφορά του αφορολόγητου στις 12.000 ευρώ για όλους

2.000

1.500

Αύξηση κατώτατου μισθού στα €751 για όλους

Χορήγηση επιδόματος ανεργίας σε 300 χιλιάδες ανέργους

1.415

3.000

Ανάκτηση της εργασίας

3.000

 –

Ακύρωση απολύσεων

280

Αύξηση των δαπανών του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ)

4.000

0

Ίδρυση αναπτυξιακής τράπεζας και τραπεζών ειδικού σκοπού

1.000

1.000

Αύξηση πόρων αυτοδιοίκησης

500

ΣΥΝΟΛΟ Α

17.255

9.382,5

«νέα σεισάχθεια»

10.000

2.000

ΣΥΝΟΛΟ Β

10.000

2.000

ΣΥΝΟΛΟ (Α+Β)

27.255

11.382,5

Πηγή:www.capital.gr

Η διαφορά που υπάρχει μεταξύ των δύο κοστολογήσεων αποδεικνύει την πολιτική σκοπιμάτητα , αφ΄ενός μεν του υπουργείου οικονομικών που υπερτιμο-λογεί το κόστος των κοινωνικών μέτρων, για λόγους τρομοκράτησης του ελληνικού λαού με την καταστροφολογία που επιχειρεί, ο δε ΣΥΡΙΖΑ επιχειρεί να υποτιμολογήσει το κόστος λόγω ισοσκελισμένου προυπολογισμού.

Πού θα βρεθούν τα λεφτά βάσει των εξαγγελιών του κου Τσίπρα:

  1. Από τα 68 δισ. ευρώ ληξιπρόθεσμων οφειλών εκτιμάται ότι θα ενταχθούν σε ρυθμίσεις τουλάχιστον τα 20 δισ. ευρώ σε βάθος επταετίας. Εκτιμάται ότι τον πρώτο χρόνο στα δημόσια ταμεία θα μπουν περίπου 3 δισ. ευρώ.

Παρατήρηση: Εδω κατ’ αρχήν αποκαλύπτεται , ότι τα αντικοινωνικά μέτρα που έχουν λάβει οι προηγούμενες κυβερνήσεις , τα νομιμοποιεί και ο ΣΥΡΙΖΑ αποδεχόμενος το χρέος των πολιτών, απλώς διευκολύνει χρονικά τους οφειλέτες με περισσότερες δόσεις, την εξώφληση του.

  1. Από την πάταξη της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου εκτιμάται ότιθα εξοικονομηθούν 3 δισ. ευρώ τον πρώτο χρόνο. Στο πλαίσιο αυτόεξήγγειλε τη συγκρότηση ειδικής υπηρεσίας για την «ραγδαία επίσπευση των ελέγχων στις ενδοομιλικές συναλλαγές, στις λίστες Λαγκάρντ,Λιχτενστάιν, εμβασμάτων, offshore εταιρειών και ακινήτων εξωτερικού», καθώς και αναβάθμιση της εγκατάστασης συστημάτων εισροών-εκροών και μοριακών ιχνηθετών σε κάθε πρατήριο και δεξαμενή.

Παρατήρηση: Η ένσταση που προβάλλεται στο δεύτερο μέτρο που σίγουρα πρόκειται περί θετικότατου μέτρου και το έχει προτείνει κατ΄επανάληψη το ΣΧΕΔΙΟ Β, αφορά το σκέλος της χρονικής είσπραξης των φόρων και των προστίμων ,λόγω της δυνατότητας του φορολογούμενου να προσφύγει στα φορολογικά δικαστήρια, με συνέπεια την χρονική αναβολή της είσπραξης του φόρου.

  1. Το κόστος κεφαλαίου εκκίνησης του δημόσιου, ενδιάμεσου φορέα και το κόστος κεφαλαίου εκκίνησης της ίδρυσης τραπεζών ειδικού σκοπού, που συνολικά είναι της τάξης των 3 δισ. ευρώ, θα χρηματοδοτηθεί από το λεγόμενο «μαξιλάρι» των περίπου 11 δισ. ευρώ του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας για τις τράπεζες.

Παρατήρηση: Εντύπωση δε προκαλεί το γεγονός ότι πουθενά δεν αναφέρει, την βούληση του Ελληνικού κράτους να ασκήσει την εξουσία του ως κύριος μέτοχος των τραπεζών (80%-90%) , μιας και ο ελληνικός λαός έχει πληρώσει 230 δις. ευρώ για την ανακεφαλαιοποίηση τους

  1. Το συνολικό κόστος του σχεδίου για την ανάκτηση της εργασίας ανέρχεται στα 5 δισ. ευρώ, από τα οποία τα 3 δισ. στον πρώτο χρόνο εφαρμογής του. Τον πρώτο χρόνο θα χρηματοδοτηθεί κατά 1 δισ. ευρώ από τη γέφυρα του ΕΣΠΑ 2007- 2013, κατά 1,5 δισ. από τα 2,5 δισ. του ΕΣΠΑ 2014-2020 και κατά 500 εκατ. ευρώ από άλλα εξειδικευμένα ευρωπαϊκά εργαλεία για την αύξηση της απασχόλησης.

Παρατήρηση: Δηλαδή τα 3 δις ευρώ (απο το ΕΣΠΑ) συν τα 4,8 δις ευρώ (που έχουν εγγραφεί στα έσοδα του προυπολογισμού του 2014 και προέρχονται απο την Ε.Ε.) δηλαδή σύνολο 7,8 δις. ευρώ, προέρχονται απο την Ε.Ε., σε προυπολογισμό ελλειματικό και τα έσοδα-εξοδα, προσδοκόμενα κατ’ εκτίμηση με μεγάλες πιθανότητες αποκλίσεων.

Για να αποκτήσουμε ολοκληρωμένη εικόνα για το ποιά είναι η οικονομική κατάσταση της Ελλάδας σήμερα, ας ξεκινήσουμε με την παράθεση του πίνακα του κρατικού

προυπολογισμού του έτους 2013.

Στην 5η στήλη , που αφορά το έτος 2013 στο σημείο III.Πρωτογενές πλεόνασμα, βλέπουμε ότι το σήμερα η Ελλάδα εμφανίζεται να έχει πρωτογενές πλεόνασμα. Δηλαδή δεν ξοδεύει περισσότερα από όσα εισπράττει. Αυτό σημαίνει ότι δεν δημιουργεί νέες υποχρεώσεις και δεν επιβαρύνει το υφιστά-μενο έλλειμμα της. Ωστόσο, το χρέος της προς τον έξω κόσμο εξακολουθεί να υφίσταται και το ίδιο οι τόκοι που πρέπει να πληρώνει για αυτό το χρέος. Δηλαδή το δημοσιονομικό της έλλειμμα παραμένει στην στήλη IV.Ισοζύγιο Κρατικού Προυπολογισμού (έλλειμμα) ποσό -5.441 εκατ. ευρώ.

Δεν πρέπει να λησμονούμε το χρέος που ανέρχεται σε 334 δις. ευρώ.

Πάντως, πολλά από τα έσοδα που εμφανίζει ο κρατικός προϋπολογισμός στο 2013 είναι έκτακτα (δεν προέρχονται από σταθερές πηγές) , ενώ και οι δαπά-νες εμφανίζονται μικρότερες , καθώς μετατίθεται η υποχρέωση πληρωμής πολλών εξ αυτών στο μέλλον. Αυτό σημαίνει ότι το πρωτογενές πλεόνασμα μπορεί να μην υφίσταται στον επόμενο έτος.

Ας σημειώσουμε και το ποσόν των 4.520 εκατ. ευρώ, που προέρχονται απο την Ε.Ε. και έχουν προστεθεί στα έσοδα.

Για να συνειδοτοποιήσουμε το περιθώριο απόκλισης ,αρκεί να παρατηρή-σουμε ότι σε έσοδα 53.018 δις ευρώ το 2013 ,το πρωτογενές πλεόνασμα των 603 εκατ. ευρώ είναι το 0,011% των εσόδων ή το 0,010% των εξόδων σε 58.459 δις. ευρώ. Σημειωτέον ότι ο κος Σταθάκης προσδιόρισε το κόστος στα 9 δις. ευρώ στον Real-Fm,ενώ η κα Βαλαβάνη στο Mega στα 13,5 δις. ευρώ.Αυτός είναι ο λόγος που κος Δραγασάκης σπεύδει να προκαταλάβει την διαφορετική άποψη, λέγοντας ότι “Οι αριθμοί όλοι είναι ενδεικτικοί. Δεν μπορούν και δεν πρέπει να τους βάλουμε σε ζυγαριά φαρμακείου, διότι και προσωπικά δεν θα εκπλαγώ όταν αποκτήσουμε εικόνα, με στοιχεία, να βρούμε κάποιους αριθμούς με υπερτιμολόγηση και άλλους με υποτιμολόγηση.»

Βέβαια ενώ δηλώνει αυτά απο την αλλη φροντίζει να βάλει τα όρια , οτι δηλα-δή ο προυπολογισμός θα είναι ισοσκελισμένος, δίνοντας έτσι μήνυμα στην Ε.Ε. ότι ο ΣΥΡΙΖΑ αποδέχεται την νέα οδηγία της Ε.Ε. περί ισοσκελισμένων προυπολογισμών.

Ολα αυτά σε έναν προυπολογισμό κοινωνικής αναλγησίας όπως ήταν του 2013 και ταυτόχρονα εξαγγέλοντας αναγκαίες κοινωνικές παροχές , άμεσα εφαρμόσημες.

Ταυτόχρονα δε, θέτει ζητήματα διαγραφής χρέους, με απαραίτητο όρο την παραμονή στο ευρώ, με μέτρα τα οποία είναι μεν κοινωνικές παροχές άμεσης προτεραιότητας , αλλά όχι μέτρα ανάπτυξης της πραγματικής οικονομίας γιατί απλούστατα δεν μπορείς να τα εξαγγείλεις, λόγω του ότι η εκλεγμένη κυβέρνηση (άσχετα με τον εκλογικό νόμο που ισχύει κάθε φορά) , δεν ελέγχει και δεν αποφασίζει την ρεστότητά της χώρας λόγω Ο.Ν.Ε.. και τα 7,8 δις. ευρώ των εσόδων σου προέρχονται απο την Ε.Ε.

Τα μέτρα που ανακοίνωσε ο κος Τσίπρας γαι το χρέος είναι τα εξής :

1) Τη διαγραφή του μεγαλύτερου μέρους της ονομαστικής αξίας του χρέους, ώστε να γίνει βιώσιμο, «όπως έγινε για τη Γερμανία το 1953 να γίνει και για την Ελλάδα το 2014».

2) «Ρήτρα ανάπτυξης» στην αποπληρωμή του υπόλοιπου, έτσι ώστε να εξυπηρετείται από την ανάπτυξη και όχι από το πλεόνασμα του προϋπολογισμού.

3) Περίοδο χάριτος, δηλαδή «moratorium», στην εξυπηρέτησή του, για την άμεση εξοικονόμηση πόρων για την ανάπτυξη.

4. Εξαίρεση του προγράμματος δημόσιων επενδύσεων από τους περιορισμούς του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης.

5. Συμφωνία για «Ευρωπαϊκό New Deal», με δημόσιες επενδύσεις για την ανάπτυξη και χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

6. Ποσοτική χαλάρωση από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, με απευθείας αγορά κρατικών ομολόγων.

Πολλά θα μπορούσε να πεί κανείς για τα μέτρα αυτά , όπως το Νο-2 που στερείται περιεχομένου, για ποιά ανάπτυξη και παραγωγική ανασυγκρότηση εντός του ευρώ

μπορεί να πραγματοποιηθεί ?

Αλλά το βασικότερο είναι αυτό που αναφέρει η ανακοίνωση του ΣΧΕΔΙΟΥ Β ότι:

Πρώτο: ο ΣΥΡΙΖΑ πλέον υιοθετεί ανοικτά επίλυση στο πρόβλημα του χρέους μόνο με την συναίνεση της Γερμανίας και των άλλων δανειστών. Τελεία και παύλα στο  ζήτημα οποιασδήποτε ρήξης και φυσικά μονομερούς ελληνικής ενέργειας για το χρέος.O κ.Τσίπρας ξεκαθάρισε ότι το ζήτημα είναι ευρωπαϊκό, άρα θα γίνει με συναίνεση της άλλης πλευράς. Αυτή είναι και η έννοια του όρου «μορατόριουμ» που είναι ό όρος – κλειδί για τη θέση του ΣΥΡΙΖΑ σε σχέση με τις πληρωμές τοκοχρεολυσίων και είναι άγνωστη στον πλατύ κόσμο: «επίσημη συμφωνία ανάμεσα σε πρόσωπα ή κράτη για την αναστολή ενεργειών».

Ουσιαστικά ο ΣΥΡΙΖΑ,  ταυτίζεται επικίνδυνα με την κυβέρνηση της ΝΔ, που και εκείνη “περιμένει” συναινετική λύση.

Δεύτερο: Ο ΣΥΡΙΖΑ θέτει ως κεντρικό στοιχείο της διαφοράς της πολιτικής του με τη σημερινή κυβέρνηση το θέμα «διαπραγμάτευσης». Διαπραγμάτευση σημαίνει ότι κάποιος ζητάει αλλαγή της υπάρχουσας κατάστασης, κι αν δεν υπάρξει συναίνεση με την άλλη πλευρά, προχωράει σε μονομερείς ενέργειες.

Αυτό έχει γίνει στο ζήτημα του χρέους με την Ισλανδία, με την Αργεντινή, με τη Ρωσία, παλιότερα με την ίδια τη Γερμανία, με τις περισσότερες κατά καιρούς υπερχρεωμένες χώρες. Μονομερείς ενέργειες επιβίωσης, αν οι δανειστές είναι αμείλικτοι.

Προφανώς θεωρεί δεδομένο την αποδοχή αυτή των προτάσεων του απο την Ε.Ε. δηλαδή η Ε.Ε. θα έχει αλλάξει, γιατί αλλιώς αυτό σημαίνει πρακτικά ότι ο ΣΥΡΙΖΑ, εαν δεν έχει ένα ΣΧΕΔΙΟ Β , τελικά θα αυτοεγκλωβιστεί ,έχοντας απωλέσει όλα τα διαπραγματευτικά του ατού και τελικά θα συρθεί σε μια καταστροφική λύση όπως η Κύπρος , με τρομακτικές συνέπειες για τον λαό και στην αριστερά συνολικά.

*Ο Γιάννης Περάκης είναι οικονομολόγος

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s